Kvalitet & miljö

Vi har alltid strävat efter att vara det självklara valet för våra kunder på de marknader vi har verksamhet.

Med lokal förankring och ett stort engagemang får vi jobbet gjort. Lika viktigt är att våra kunder kan vara säkra på att vi levererar en förstklassig produkt men minsta möjliga miljöpåverkan. Därför har alltid kvalitets och miljöarbetet haft högsta prioritet och vi har tagit steget fullt ut och formaliserat detta.

Kvalitets- och miljöcertifiering

Vi är sedan juli 2013 certifierade för certifikat för kvalitets och miljöstandarderna ISO 9001 och 14001. Vi fortsätter implementeringen i organisationen för att alla skall känna sig lika delaktiga. Genom kontinuerligt och systematiskt arbete skall vi hela tiden bli bättre på att möta de utmaningar som våra kunder och miljön ställer oss inför.

Vi strävar efter att uppfylla våra intressenters behov och deras förväntningar.
Var och en i företaget skall ges förutsättningar för att ta ansvar i det egna arbetet.
Vårt kvalitetsarbete är inriktat på ständig förbättring och ett minimum av kvalitetsbrister.

Förklaring till kvalitetspolicyn
Med att uppfylla och leverera menas att företagets strävan är att en produkt eller tjänst skall ha en så hög kvalitet som är möjligt med hänsyn till de resurser som finns till vårt förfogande.

För att nå en hög kvalitet krävs det att personalen är motiverad och välutbildad.

För att kunden ska få rätt produkt, krävs ett nära samarbete med kunden, så att kunden lättare kan uttrycka sina krav och önskemål till oss.

Våra intressenters krav, lagar och förordningar är ett minimikrav för vår verksamhet.

Kvalitetspolicyn ska ligga till grund för upprättande av kvalitetsmål.

Vi ska alltid eftersträva att få nöjda kunder
Nöjda kunder, vilket förstås såväl externa som interna, erhåller vi genom att alltid försöka skapa goda relationer vid alla kontakter med kunden.

Nöjda kunder får vi också då vår kvalitet upplevs som ett mervärde, som medföljer utan extra kostnad för kunden.

Kvalitetspolicyns efterlevnad
VD har godkänt upprättad kvalitetspolicy. Policyn är även antagen av styrelsen.
VD ansvarar för att kvalitetspolicyn upprätthålls och ska aktivt stödja alla initiativ för att nå uppsatta kvalitetsmål.

Kvalitetspolicyn görs känd genom utbildning (enligt kapitel 9) och genom att policyn anslås på strategiska platser i företaget, t ex lunchrum, kontor och reception.

TGB:s verksamhet inom miljö skall kännetecknas av helhetssyn, ständig förbättring, kompetensutveckling och effektivt resursutnyttjande. Genom detta skall företaget få konkurrensfördelar och bidra till utveckling som samtidigt är energieffektiva och miljömässigt acceptabla.

Strategier
Helhetssyn
Den inverkan som vår verksamhet har på miljön skall minimeras genom att vi:

  • Tar hänsyn till hela livscykeln
  • All verksamhet skall uppfylla lagkrav
  • Verka för att våra samarbetspartners tillämpar likvärdig miljöomsorg
  • Ständigt förbättrar och minskar miljöpåverkan i framtiden

Kontinuerlig förbättring
Miljöarbetet skall ingå som en naturlig del i vår verksamhet och ständigt förbättras genom att vi:

  • Informerar och involverar alla anställda

Teknisk utveckling
Våra kunders krav på miljöomsorg och transporteffektivitet skall uppfyllas genom att vi:

  • Verkar för ekonomiskt bra transportlösningar med liten miljöpåverkan
  • Om möjligt gör inköp lokalt när det innebär livscykelvinster

Effektivt resursutnyttjande
Med hänsyn tagen till hela livscykeln skall våra produkter och tjänster vara sådana att:

  • Energi och råvaruförbrukning minimeras
  • Avfall och restprodukter minimeras och avfallshanteringen underlättas
  • Skydda miljön och förebygga förorening och utsläpp

Miljöpolicyns efterlevnad
VD har godkänt upprättad miljöpolicy. Policyn är även antagen av styrelsen.
VD ansvarar för att miljöpolicyn upprätthålls och ska aktivt stödja alla initiativ för att nå uppsatta miljömål. Miljöpolicyn görs känd genom utbildning (enligt kapitel 9) och genom att policyn anslås på strategiska platser i företaget, t ex lunchrum, kontor och reception.